dimarts, 8 de maig del 2018

Visita dels alumnes de 2n d'ESO a la Fundació Busquets


El passat dimarts 3 d’abril, els alumnes de 2n d’ESO van visitar la Fundació Busquets de Terrassa, situada a la cantonada dels carrers de la Cisterna i del Doctor Cabanes.

Des de l’assignatura de religió i, per altra banda, des de tutoria, l'alumnat de 2n d'ESO ha treballat durant diverses classes el tema dels serveis socials. Per tant, per acabar de consolidar tot el que havien parlat a classe, els tutors van posar en marxa dues iniciatives: una va ser anar a la Fundació Busquets i la segona mirar una pel·lícula anomenada Techo y comida.

Aquesta tracta sobre una mare soltera i sense treball, que ni tan sols pot donar de menjar al seu fill ja que no rep cap tipus d'ajuda. Malgrat la vergonya i la sensació de fracàs, ella va tirant endavant com pot… Fins que un dia les coses es compliquen del tot: el propietari de l’habitatge decideix demandar-la per no pagar el lloguer i tot comença a indicar que podria perdre la custodia de l’Adrián, el seu fill. Arribat a aquest punt sembla que no hi ha cap solució i la pel·lícula es torna una autèntica carrera a contrarellotge per trobar una solució.

Després de veure aquest film, per fer entendre als nois que això passa a la realitat i no només a la ficció, unes setmanes més tard van anar a visitar la Fundació Busquets de Terrassa.

Durant la seva visita els van explicar que la Fundació Busquets es dedica a vetllar per dues causes socials molt clares: una és ajudar a totes les persones en risc de vulnerabilitat i la segona és el CRAE.

Un CRAE és un Centre Residencial d’Acció Educativa, on acullen a molts menors. Tenen la funció d’atendre residencialment a tots els nens que, per una raó o una altra, la seva família no pot o no està capacitada per fer-se'n càrrec, o bé quan és precís protegir el menor d’abandonament, maltractament, explotació…

Per tant, tenen uns pisos habilitats on conviuen molts menors. Cada nen disposa d’uns educadors socials que són els seus tutors i encarregats de vetllar pel benestar de l’infant.

Durant la visita, els alumnes van tenir l’oportunitat de visitar aquests pisos i parlar amb professionals que treballen en l’àmbit de l’educació social.

Un cop van comprendre aquesta faceta de la Fundació Busquets, van conèixer la segona funció d’aquesta organització, que és vetllar per totes les persones en risc de vulnerabilitat.

Per fer-ho, els van explicar que l’associació disposa d’un menjador social, d’un programa per persones sense sostre, d’un centre de dia, de pisos d’autonomia i de programes d’aliments i roba per a famílies amb necessitats socioeconòmiques. Van tenir l’oportunitat de veure i estar en tots els espais habilitats per dur a terme totes aquestes iniciatives i van escoltar les explicacions d’un educador social del centre.

En conclusió, va ser una visita molt enriquidora pels alumnes de 2n d’ESO ja que van conèixer tots els detalls sobre la feina que fan dia rere dia a la Fundació Busquets i, sobre tot, els va servir per adonar-se que aquests problemes socials existeixen i estan molt presents a l’actualitat.




PORTES OBERTES 2017/2018



El passat diumenge dia 4 de març, van haver-hi les Portes Obertes de l’any 2017/2018 a l’escola Vedruna Vall de Terrassa. Van venir famílies amb fills de l’escola i famílies d’altres llocs per conèixer-la. Podien anar pel seu compte o, si ho preferien, alguns alumnes els podien fer una visita guiada.

Aquest esdeveniment es repeteix des de fa anys. Es una manera per donar a conèixer l’escola a les famílies i el seu quefer diari. Moltes famílies comenten que la idea que els mateixos alumnes de l’escola facin la visita, és molt interessant.
Es van fer diferents activitats a diversos llocs de l’escola:
A les aules d'infantil, els nens i nenes podien ensenyar les seves aules a les seves famílies.
A P-3, P-4 i P-5 es van explicar els espais d'aprenentatge i el que es feia a cada un. Són 9 espais en què es barregen els nens i nenes d'aquests cursos i fan 2 sessions per setmana a un espai i després canvien. Aquests 9 espais s'anomenen: l'hort, construccions, ditets, teatre, hi havia una vegada (a la biblioteca), llums i ombres, artistes, caseta, món imaginari, pensar i raonar.
A la sala de Santa Joaquima el sotsdirector Jordi Coll explicava l’informació per als nous alumnes de 1r d’ESO.
A l’aula d’informàtica, amb el professor Maikel Blanco, es feien activitats.
A la del costat, l'aula de robòtica, el Blai Belbel treballava amb els robots i a l'aula taller hi havia la Neni Reina fent treballs de tecnologia.
Al pati va haver-hi un partit de lacrosse jugat pels alumnes de 2n d’ESO de l’optativa amb el seu professor, Ernest Cardona.
A les aules de 1r d’ESO s’explicava el projecte amb l’escola Heura, els projectes 9.1 i la web de socials i propostes de 1r.
A 2n d’ESO s’explicava el projecte dels alumnes de 3r d’ESO d’història oral de la postguerra. A les altres dues classes informaven sobre el projecte 9.2.
A 3r d’ESO B van informar sobre el projecte germà gran de 1r i 3r. A la biblioteca parlaven del cinefòrum i el club de lectura i a l’auxiliar 4 van fer una activitat del projecte 9.2 anomenada ‘Make it visible’.
A batxillerat van donar informació a les famílies del primer curs. En altres aules parlaven de les llengües anglès i francès treballades a l’escola, dels treballs de recerca de 2n i del Batxibac, que és el batxillerat en francès.
Per últim, al laboratori de química la Cristina Vila va fer uns experiments per entretenir a les famílies i a l’aula de plàstica va haver-hi una exposició de les obres d’art dels alumnes.

En conclusió, aquest esdeveniment ha servit per donar a conèixer les instal·lacions i la manera d’aprenentatge i aconseguir que moltes de les famílies confiïn amb l’escola com un lloc per portar als seus fills.

XERRADA A BATXILLERAT SOBRE EL SEU FUTUR!





El passat 11 d’abril, l’alumnat de batxillerat va poder assistir a dues xerrades sobre diferents opcions que es poden triar just en acabar els estudis.

Van venir dos professors de diferents universitats, un de l'Escola Municipal d’Art i Disseny i l’altre de La Salle.

Durant la conferència van explicar el principal funcionament general de graus, cicles formatius i formacions professionals.

Daniel Ramírez, un dels professors de tecnologia de La Salle, va fer una de les xerrades, explicant als alumnes com eren per exemple les seves classes.

Dins les opcions per anar a la universitat va explicar quin era el funcionament dels “punts” per poder-hi entrar. La primera opció era entrant amb el graduat del batxillerat, la darrera etapa de l’educació secundària.

La segona opció era per un grau mitjà, on el principal objectiu és assolir una correcta utilització de les tècniques d'una professió determinada. Per a poder accedir a aquests estudis cal haver superat l'ESO, però en cas de no disposar del graduat s'ha de fer una prova per poder-hi accedir.

I per últim, entrant per un grau superior, on s'assumeixen les responsabilitats de coordinació i de programació en una activitat concreta. L'accés a aquests estudis és a partir d'haver superat el batxillerat o fent una prova d’accés. Una altra cosa que va explicar va ser quines opcions hi havia després d’haver fet una formació professional (FP), que és el conjunt d'ensenyaments que es preparen per a desenvolupar un ofici.

Per altra banda, el director de l’Escola Municipal d'Art i Disseny, Ramon Alemany, va explicar tots els graus que feien: el gràfic, els d’interiors i tota la part escènica de teatres o pel·lícules.

En conclusió, els alumnes ens afirmen que els va semblar una xerrada molt interessant i alhora van poder informar-se més per al seu futur!


XERRADA D’EDUCACIÓ FINANCERA A 4t D’ESO


Els alumnes de 4t d’ESO han realitzat un tastet d’educació financera, a l'assignatura de matemàtiques.

Durant les classes anteriors a Setmana Santa, a les hores de matemàtiques,

treballadors de la banca i dell món de les finances han vingut a les aules de 4t d’ESO i, en sis tallers d’una hora cadascun, han desenvolupat el programa Educació Financera a les Escoles de Catalunya (EFEC).

L’objectiu d’aquest programa és oferir a les escoles de Catalunya la possibilitat d’impartir educació financera personal bàsica a alumnes de 4t d’ESO, per tal de dotar a la ciutadania de millors competències per gestionar els estalvis i evitar episodis d’endeutament.

Cada taller dels sis que hi ha comença amb un joc anomenat “cinc de cinc”,

amb el qual s’introdueix l’alumne en la matèria que, seguidament, s’explicarà. Durant el taller es fa un cas pràctic que es resol en grup.

Finalment, es fa una enquesta als alumnes, per a conèixer les opinions sobre els temes tractats i els que els agradaria rebre.

Aquí teniu els següents tallers que han realitzat els alumnes de quart:

-Administrant els teus diners: gestió dels pressupostos.

-Endeutar-se? amb seny!: com evitar el sobreendeutament i com conèixer els productes de crèdit.

-Inversió intel·ligent: entendre el binomi risc / rendibilitat. Finances socialment responsables.

-Els impostos i tu: per a què serveix un impost i les conseqüències del frau.

-Finances per a la vida: introducció a la planificació financera personal i a l’estalvi a llarg termini.

-(In) forma’t per decidir: el dret bàsic dels consumidors és el dret a la informació.

En definitiva, aquesta ha sigut la sisena edició del programa i durant les 5 anteriors s’han dut a terme 13.050 tallers d’Educació Financera, per a 70.458 alumnes de 4t d’ESO. Hi han participat 1.245 voluntaris del sector financer.

Durant la cinquena edició van participar-hi 321 escoles diferents de tota Catalunya.

En conclusió els nostres companys de 4t d'ESO han tret profit d'aquestes sessions i han quedat satisfets.



HORT URBÀ A 4t DE PRIMÀRIA


El passat divendres 2 de Març, amb l’arribada del bon temps, els alumnes de 4t van començar el projecte de l’hort. És una iniciativa per part del professorat per tal que els alumnes aprenguin més sobre el funcionament d’un hort urbà.

Per iniciar el projecte van fer un taller a l’aula amb jardineres, que consistia a ensenyar als alumnes els primers passos per plantar. Va ser una activitat que demanava molt treball en equip, ja que havien de raonar en grup diverses preguntes que feien els professors. Però això només va ser un petit tastet del que consistirà aquesta proposta, ja que tiraran endevant el projecte en unes taules de conreu on faran les seves collites. Quan finalitzin l'activitat a final de curs, faran una valoració sobre si els ha agradat o no.

En conclusió, aquest propòsit és una idea interessant amb l'objectiu de donar més coneixement del medi als alumnes.


TREBALLEM ELS ANIMALS A 1r DE PRIMÀRIA



Els alumnes de 1r de primària de l’escola Vedruna Vall han fet un projecte sobre els animals. Aquest treball s’ha realitzat a la classe en grups de 4 persones; cada grup ha treballat una espècie i per decidir-la van fer un sorteig.

Aquesta tasca consistia a buscar informació d’un animal de l’espècie que els ha tocat; amb la informació que ha reunit cada component del grup han fet una cartolina explicant tots els coneixements que sabien respecte aquell animal. Quan van donar per finalitzada la cartolina, van anar a P-5 a explicar l’animal que havien treballat.

Per concloure aquest treball, el passat dijous dia 22, van fer una sortida al zoo de Barcelona, on van poder observar els animals que havien treballat a classe anteriorment.

En conclusió, gràcies a aquest projecte, els alumnes van poder entendre més fàcilment el que els va explicar el monitor del zoo respecte cada un dels animals que anaven visitant.


 

TALLER DE CIÈNCIA A P4



El passat 22 de març l’alumnat de P4 de l’escola va gaudir a classe d’un taller de ciències ofert per una professora del centre, la Cristina Vila.

És una professora de ciències a secundària i batxillerat que, des de fa diversos anys, organitza un petit taller d’experiments per a P4, però els nens i nenes ho consideren un taller de màgia, no de ciències, ja que queden meravellats.
Durant el taller, la professora els va oferir uns cincs experiments diferents, on ells podien col·laborar afegint-hi alguns ingredients.

En primer lloc va realitzar el Semàfor Redox, que es basava en diferents substàncies oxidades que canviaven de color al moure la mescla.

D’altra banda, també va fer una demostració de com funcionaven els vasos comunicants, uns recipients on els líquids que entren es col·loquen de tal manera que tots els cantons queden equilibrats, ja que a classe estan començant a treballar el tema de l’aigua.

Entre els diversos experiments, el que més va agradar i impressionar als nens i nenes va ser l’anomenat Pasta de dents per a elefants. Aquesta consisteix a descompondre aigua oxigenada, amb l’objectiu de produir espuma de colors.





En conclusió, les tutores dels alumnes de P4 consideren aquesta activitat un regal, puix que els nens i nenes ho passen molt bé. D’altra banda, la Cristina ha dut a terme aquest taller durant set anys, i pensa que pels petits és una experiència increïble, a més ella també gaudeix molt fent-lo.